.10
Binnenkant
Slim organiseren gaat over de binnenkant en heeft tot doel het personeel zoveel
mogelijk te betrekken bij het regelen, verbeteren en vernieuwen van de organisatie.
Daarmee verbeter je de bedrijfsprestaties en creëer je aantrekkelijker werk voor je
personeel. Dat is moeilijker dan het lijkt en vereist structurele aanpassingen in de
organisatie van het werk.
Organiseren
Organiseren is verdelen van het werk en coördineren van de verdeelde werkzaamheden.
Op die manier zorg je ervoor dat niet iedereen bij alles betrokken is. Dat heeft uiteraard
voordelen, maar het risico is dat uiteindelijk niemand meer bij het geheel betrokken
is. Functionele specialisten groeien uit elkaar, beslissers en uitvoerders eveneens en
routines worden ‘bevroren gewoontes’: niemand onderzoekt ze kritisch om ze te
verbeteren en te vernieuwen.
Slim organiseren
1
Wat je wilt is dus de voordelen van betrokkenheid behouden. Het probleem is echter
dat iedereen bij alles betrekken wel kan in een kleine groep, maar niet meer lukt als
die groep groter is dan twintig. Slim organiseren definiëren we daarom als zodanig
organiseren, dat op het niveau van de groep of het team iedereen bij alles betrokken is.
Dat wil zeggen dat iedereen
• met alles mee kan doen
• over alles mee kan praten en beslissen
• routines kan onderzoeken, verbeteren en vernieuwen
Dit vereist eenvoudige organisatiestructuren.
1
Voor een uitvoerige uiteenzetting over het onderwerp zie J. Christis (2009)
Wat is slim organiseren?
Te vinden op de website van het Kenniscentrum Arbeid van de Hanzehogeschool Groningen.