.43
Studenten:
Danny Boerties, Peter Boltjes en David Wehkamp
Mark B.V. Nederland
Mark B.V. bestaat sinds 1945 en is fabrikant van klimaatbeheersingsapparatuur.
Het bedrijf produceert systemen op het gebied van luchtverwarming, stralings-
verwarming en luchtbehandeling en ventilatie voor de industrie en de utiliteit.
Betrokkenheid
Tijdens een eerder onderzoek was een van de studenten opgevallen dat er ook
een aantal personele vraagstukken speelde. Dit leidde tot een nieuw onderzoek.
De centrale vraag hiervan was: hoe kan de output van de werknemers worden
verhoogd door te werken aan betrokkenheid.
Variabelen
In het onderzoek is gebruik gemaakt van literatuurstudie, observaties,
enquêtes en interviews. Het begrip betrokkenheid is gesplitst in de volgende
variabelen: autonomie, taakroulatie, taakidentiteit, werknemerstevredenheid,
organisatiestructuur, belang van de taak, feedback op functioneren en zeggen-
schap over het werk. Deze begrippen stonden centraal in de enquête en de
interviews. De medewerking aan het onderzoek was groot.
Resultaten
De conclusies uit de verzamelde gegevens zijn vertaald naar verbeterpunten.
De aanbevelingen richten zich vooral op de relatie tussen intrinsieke motivatie,
betrokkenheid en output. Communicatie tussen de verschillende afdelingen en
niveaus speelt hierbij een belangrijke rol. Verbetering van deze processen is
reeds ingezet door de huidige directie.